تاثیر تبلیغات اینترنتی در توسعه صنعت گردشگری ایران : درج آگهی استخدام و خدمات

تاثیر تبلیغات اینترنتی در توسعه صنعت گردشگری ایران

آگهی رایگان

تاثیر تبلیغات اینترنتی در توسعه صنعت گردشگری ایران : با گستری فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت نیز بعنوان یکی از مهمترین ابزار مورد استفاده بازاریابان قرار گرفته است. تبلیغات اینترنتی، از پرکاربردترین روش­های استفاده از اینترنت می­باشد. در این مقاله سعی شده است با ارائه تعاریفی دقیق از تبلیغات اینترنتی، تاثیر این متغیر بر توسعه صنعت گردشگری، بررسی گردد.

پرسشنامه مورد استفاده، دربرگیرنده ابعاد بنرهای تبلیغاتی، موتورهای جستجو، پست الکترونیک، مجلات اینترنتی و وب­سایت­ها می­باشد که میان جامعه آماری پژوهش توزیع شد. با بکارگیری نرم افزار SPSS، پایایی پرسشنامه، تائید و با استفاده از نرم­افزار LISREL، رابطه میان متغیرها و توسعه صنعت گردشگری بدین صورت مشخص شد که پست الکترونیک با مقدار ۰٫۷۱، مؤثرترین عامل و مجلات اینترنتی با وزن ۰٫۲۹ کم اثرترین عامل بر توسعه صنعت گردشگری می­باشند. همچنین از طریق آزمون همبستگی اسپرمن، رابطه میان متغیرها نیز بررسی شدند که رابطه وب سایت­ها با بنرهای تبلیغاتی با مقدار ۰٫۸۱۱، از قوت بیشتری برخوردار بوده و پس از آن، رابطه میان متغیرهای پست الکترونیک با بنرهای تبلیغاتی و پست الکترونیک با موتورهای جستجو به ترتیب با مقادیر ۰٫۴۶۵ و ۰٫۳۹۶ از اهمیت کمتری برخوردار بودند.

واژگان کلیدی: تبلیغات اینترنتی، گردشگری، مدلسازی معادلات ساختاریافته

تبلیغات اینترنتی

آگهی رایگان

مقدمه

امروزه بازارها با سرعتی باور نکردنی در حال دگر گونی هستند؛ یعنی در این عصر، علاوه بر جهانی شدن شاهد انتقال قدرت، رشد سریع و پذیرش نامهای تجاری فروشگاهی و . . . هستیم. چنین تغییراتی، شرکت­ها را در اتخاذ خط مشی مناسب، به اشتباه می­اندازند. متاسفانه مردم و حتی بسیاری از مدیران ارشد درک صحیحی از بازاریابی ندارند.کاربرد فرآیند بازاریابی فقط به کالاها و خدمات محدود نمی­گردد، بلکه آن را می­توان برای هر چیزی از جمله، ایده­ها، وقایع و رویدادهای بازاریابی و جستجوی فرصت­های بازار دانست (Kotler, 2005; 668).

بازاریابی و نقش آن در ارتقاء بنگاه­ها و تاثیری که در توسعه و رشد اقتصادی کشورها دارد بر کسی پوشیده نیست. اینترنت از جمله عوامل موثر بر بازاریابی و روش­های رونق دادن به این فعالیت­ها در عرصه کنونی است. روش­های نوینی بر پایه اینترنت و فناوری ارتباطات و اطلاعات در زمینه بازاریابی به وجود آمده و هم اکنون بازاریابی الکترونیکی و بازارهای الکترونیک به سرعت در کشورهای در حال توسعه رو به گسترش است (کولین، ۱۳۸۳؛ ۱).

با پیشرفت فناوری اینترنت، بدلیل این که اینترنت شرکت­ها را قادر می­سازد که با مشتریان ارتباط بهتر و مؤثرتری برقرار کنند و تولیدات خود را بر اساس نیازهای آنها ایجاد نمایند، تعداد بیشتری از شرکت­ها ا ز اینترنت جهت بازاریابی و کانال­های توزیع استفاده می­کنند (Chaffy et al, 2004; 5).

آگهی استخدام

درج آگهی رایگان

آگهی خرید خانه در تهران

 

بازاریابی الکترونیک عبارتست از مبادله اطلاعات تجاری جهت آگاهی، یادآوری و ترغیب مشتریان بدون استفاده از کاغذ که در آن نوآوری­هایی مانند مبادله الکترونیکی داده­ها، پست الکترونیکی، تابلو اعلانات الکترونیک و سایر فن­آوری­های مبتنی بر شبکه و اینترنت استفاده می­شود (Cheen, 2002; 7).

بازاریابی اینترنتی، فرآیند ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان از طریق فعالیت­های online جهت تسهیل مبادلات ایده، محصولات و خدمات برای ارضای نظرات هر دو طرف می­باشد (Imber & Toffler, 2000).

با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، می­توان از بازاریابی االکترونیکی در بسیاری از موارد از قبیل تبلیغات، توزیع، ذخیره جا و . . . در گردشگری استفاده نمود. اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم می­سازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت (Arun, 2004; 6).

بازاریابی گردشگری

در آغاز سده ۲۱، موضوع جهانگردی بعنوان صنعتی پویا، بزرگ، متنوع و درآمدزا و نیز بعنوان یکی از بخشهایی که بر رشد اقتصادی جهان تاثیر بسیار زیادی دارد، مطرح شد. تمامی کشورها در رقابتی فشرده و تنگاتنگ در پی استفاده از فرصت­ها و مزایای بیشمار حاصل از آن بوده تا بواسطه آن، رفاه نسبی را برای حال و آینده جوامع خود رقم بزنند.

بدیهی است توسعه صنعت گردشگری برای هر کشور می­تواند منافع استراتژیک و حیاتی از جنبه­های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. کشورهای مختلف نیز با تکیه بر مسائل فرهنگی و اقتصادی خویش از منظر خاص، آن را مورد توجه قرار می­دهند.

مسلماً در صنعت گردشگری، سرمایه­های ملی جهانگردی هر کشور، جاذبه­های آن کشور می­باشد که می­تواند بعنوان پارامترهای ارسالی برای توسعه گردشگری باشد. در این میان، ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی­باشد. جاذبه­های فرهنگی ایران همانند آثار و ابنیه تاریخی، موزه­ها، مکان­های دیدنی و زیارتی، جشنواره­های ملی هنر و صنایع دستی، موسیقی فرهنگ عامه، آئین و رسوم ملی، مذهبی و جاذبه­های اکوتوریسم و مناظر و چشم­اندازهای زیبا و دل­انگیز و چهارفصل بودن کشورمان از مهمترین عوامل جذب گردشگر به ایران می­باشد.

بازاریابی گردشگری را اساساً می­توان فرآیند عرضه خدمات بمنظور تامین تقاضای توریست­ها در بازارها و مقاصد گردشگری بیان کرد. در سطح خرد نیاز به تقسیم­بندی بازار داشته و در سطح کلان، تحلیل بازار برای تعیین ارزش کلی بازارها و حوزه فعالیت برای سازمان ملی گردشگری می­باشد.

گردشگری اساساً بمعنای مسافرت از یک مبدا به یک مقصد بمنظور سیاحت یا تجارت است و مفهوم آن فرآیندهای مبادله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را نیز دربرمی­گیرد. این عوامل درمجموع، شبکه­ای را بوجود می­آورند که برای آن، واژه مسافرت یا گردشگری بکار برده می­شود (لومسدن، ۱۳۸۳).

بازاریابان گردشگری باید در موضعی قرار گیرند که قدرت و شناسایی دینامیک نظام گردشگری را داشته باشند. در تحلیل گردشگری از منظر بازاریابی باید نیازهای اساسی در زمینه کنترل تقاضا در بازارهای پیچیده شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

 

تبلیغ گوگل

صفحه اول گوگل تبلیغ کنید

 

تبلیغات الکترونیکی

تبلیغات در حقیقت ارتباط با معرفی محصول یا خدمات از طریق کانال­های توزیع گوناگون در مقابل دریافت وجه از سازمان است. برخلاف گذشته داشتن مشتری از داشتن فروش مهمتر است. در دنیای امروز تبلیغات هزینه نیست بلکه یک نوع سرمایه­گذاری است برای پیشبرد اهداف سازمانی (دهدشتی، ۱۳۸۳).

رسانه­های دیگر تبلیغاتی قادر به برقراری روابط شدید تعامل نیستند ولی اینترنت بعنوان یک رسانه بر خط دارای قابلیت ایجاد تعاملات دوطرفه در یک فضای الکترونیکی می­باشد و امکان تبلیغات نفر به نفر را فراهم می­کند. ابزار تبلیغاتی در اینترنت بسیار هستند که در زیر به برخی از آنها پرداخته خواهد شد:

بنر تبلیغاتی

پیغامی تبلیغاتی است که به شکلی هنری شامل متون و تصاویر زیبای روی صفحات وب سایت ظاهر می­شود و بینندگان را به سایت آگهی دهند و یا به صفحه مشخصات کالا هدایت می­کند.

مزیت مهم بنر این است که به صورت فعال عمل می­کند و مشتری رابه سایت آگهی­دهنده می­کشاند، تهیه بنر به سرعت و با هزینه کم امکان پذیر است و در طراحی آن می­توان از جاذبه­ها و تکنیک­های مختلف مانند گرافیک، عکس و انیمیشن استفاده کرد (فرزانه، ۱۳۸۴).

 

آگهی خرید و فروش خودرو

نیازمندیها

آگهی همشهری

 

موتور جستجو:

با افزایش اطلاعات در اینترنت یافتن اطلاعات مفید است که در کل کار چندان ساده­ای نیست و موتورهای جستجو به دنبال ایجاد نیازهای جدید در مصرف­کنندگان بوجود آمده است. تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو در سال ۲۰۰۳ به عنوان عمومی­ترین شکل تبلیغات اینترنتی معرفی شد.

از آنجا که تبلیغات با موتور جستجو به ارائه اطلاعات تجاری مربوط در زمان مورد نیاز مشتریان می­پردازد، نسبت به شکلهای دیگر تبلیغات اینترنتی مقبولیت بیشتری دارد. مانند موتورهای پیمایشی گوگل، لیست خود را به صورت خودکار تشکیل می­دهد و کاربران می­توانند در بیان این لیست انتخاب کنند.

پست الکترونیک

یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات است. با افزایش روز افزون استفاده از پست الکترونیک این ابزار به شیوه اثر بخشی برای تبلیغات اینترنتی تبدیل شده است. تبلیغات از این طریق ابزار مقرون به صرفه­ای است که از نرخ پاسخگویی بالایی برخوردار است (علیخانزاده، ۱۳۸۵).

مجلات اینترنتی

این ابزار اطلاعات را بصورت یک طرفه از ناشر بسوی افراد ارسال می­کند که بیشتر هدف، اطلاع­رسانی و ترغیب جهت عضویت افراد را دنبال می­کند ولی مهمترین آنها نشست­های اینترنتی می­باشد که یکی از اجزای اصلی سایتهای تخصصی تجارت و بازاریابی می­باشند (Buhalis, 2004) و در حقیقت بصورت فضایی است که اخبار تخصصی نسبت به یک موضوع خاص در آنجا یافت می­شود.

در مورد هر موضوعی در جهان یک مجله الکترونیکی می­توان پیدا کرد، همه مردم معمولاً حداقل در یک مجله عضو هستند و بطور مرتب اطلاعات دریافت می­کنند. با جستجو در اینترنت می­توان مجلاتی را که رایگان هستند و با قیمت­های مناسب اقدام به فروش تبلیغاتی می­کند، یافت.

وب سایت

وب سیستم بزرگی از سرویس دهنده­هایی است که انواع اطلاعات را به هر فردی در اینترنت عرضه می­نماید. ویژگی اصلی وب که آن را از سایر خدمات جدا می­سازد، مبتنی بر متن بودن آن است. به این معنی که در این منابع می­توان با استفاده از اشاره­گرها از یک منبع یا صفحه به صفحه و منبع دیگر منتقل شود و شامل منابع متنی، صوتی، تصویری و گرافیکی و …. می­باشد و در اصطلاح مبتنی بر نظام فرارسانه­ای است (گلستانی، ۱۳۸۵).

با توجه به تئوری­های مربوط به تبلیغات اینترنتی، مدل مفهومی پژوهش را می­توان بدین صورت ترسیم نمود:

فرضیات پژوهش

فرضیه اصلی: استفاده از تبلیغات اینترنتی در افزایش سهم بازار صنعت گردشگری تاثیر مثبت دارد.

فرضیه ۱: استفاده از بنرهای تبلیغاتی در افزایش سهم بازار صنعت گردشگری تاثیر مثبت دارد.

فرضیه ۲: استفاده از موتورهای جستجو در افزایش سهم بازار صنعت گردشگری تاثیر مثبت دارد.

فرضیه ۳: استفاده از پست الکترونیک در افزایش سهم بازار صنعت گردشگری تاثیر مثبت دارد.

فرضیه ۴: استفاده از مجلات اینترنتی، در افزایش سهم بازار صنعت گردشگری تاثیر مثبت دارد.

فرضیه ۵: استفاده از وب سایت­ها، در افزایش سهم بازار صنعت گردشگری تاثیر مثبت دارد.

روش­ شناسی پژوهش

تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نطر نوع روش تحقیق، پیمایشی- میدانی می­باشد. همچنین از روش کتابخانه­ای برای جمع­آوری اطلاعات در زمینه ادبیات و پیشینه تحقیق استفاده گردید. لذا با مطالعه کتاب­ها، مقاله­ها و تحقیق­های دیگر پژوهشگران و جستجو در اینترنت، اطلاعات مورد نظر، جمع­آوری گردید

و از آنجایی که پژوهش حاضر از نوع پیمایشی می­باشد، همچون بسیاری از مطالعات پیمایشی مشابه برای جمع­آوری اطلاعات موردنظر در آزمون فرضیه­ها از پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه­ها در دو بخش گردشگری الکترونیک و بازاریابی گردشگری طراحی شدند. برای بررسی پایایی پرسشنامه­ها از نرم­افزار SPSS و برای اثبات فرضیات پژوهش، از نرم­افزار LISREL استفاده شد.

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ۵۱ نفر از مسئولان و سرپرستان خوشه گردشگری شمال تهران می­باشد که با توجه به حجم پایین جامعه ، به کل آن ارجاع داده شد.

روایی به معنای صحیح و درست بودن است. (خاکی، ۱۳۷۸). برای برآورد روایی، پرسشنامه­های طراحی شده در اختیار تعدادی از خبرگان مدیریت اساتید دانشگاهی قرار گرفت و با نظر آنان برخی از سوالات، اصلاح و تعدیل و برای جامعه آماری ارسال شد.

ابزار پایا یا معتبر نیز ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظ نیا، ۱۳۷۷). برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از تکنیک آلفای کرانباخ نرم­افزار SPSS استفاده شد و مقدار آلفای کرانباخ برای متغیرها و کل پرسشنامه بصورت جدول زیر بدست آمد:

جدول ۱: شاخص­های مورد استفاده در پرسشنامه به همراه میزان ضریب پایایی

ردیف

متغیرها

مقدار αکرانباخ

۱

پرسشنامه تبلیغات اینترنتی

۰٫۸۴

۲

بنرهای تبلیغاتی

۰٫۷۹

۳

موتورهای جستجو

۰٫۷۷

۴

پست الکترونیک

۰٫۸۱

۵

مجلات اینترنتی

۰٫۸۶

۶

وب سایت­ها

۰٫۷۲

۷

پرسشنامه بازاریابی گردشگری

۰٫۸۰

از آنجا که مقدار آلفای کرانباخ برای تمامی متغیرها و پرسشنامه­ها از ۰٫۷ بیشتر است، پایایی پرسشنامه­ها تائید می­شود.

تجزیه و تحلیل یافته ­ها

مدل ساختاری

برای بررسی رابطه بین متغیرهای مدل، از تجزیه و تحلیل چندمتغیره استفاده شد. در این راستا مدل معادلات ساختاری و بطور مشخص، روش تحلیل مسیر بکار گرفته شد.

AGFI

GFI

RMSEA

d.f

۲ χ

۰٫۹۱

۰٫۹

۰٫۰۵۷

۴۸

۵۱٫۳۴

مقادیر شاخص­ها

بررسی ارتباط بین متغیرها

مقادیر بدست­آمده از جدول فوق، بیانگر این است که مدل مفهئمی تحقیق، از برازش مناسبی برخوردار است.

جدول زیر دربرگیرنده تاثیر هریک از متغیرهای تبلیغات اینترنتی شامل بنرهای تبلیغاتی، موتورهای جستجو، پست الکترونیک، مجلات اینترنتی و وب­سایت­ها بر افزایش سهم بازار صنعت گردشگری می­باشد.

جدول ۲: مقیاس سنجش عوامل موثر بر افزایش سهم بازار گردشگری

ردیف

مسیر

ضریب استاندارد

اعداد معناداری

۱

تاثیر تبلیغات اینترنتی بر افزایش سهم بازار

۰٫۵۱

۶٫۶۹

۲

تاثیر بنرهای تبلیغاتی بر افزایش سهم بازار

۰٫۴۲

۶٫۵۱

تاثیر موتورهای جستجو بر افزایش سهم بازار

۰٫۳۷

۵٫۲۳

تاثیر پست الکترونیک بر افزایش سهم بازار

۰٫۷۱

۱۱٫۵۸

۳

تاثیر مجلات اینترنتی بر افزایش سهم بازار

۰٫۲۹

۲٫۰۲

۴

تاثیر وب سایت­ها بر افزایش سهم بازار

۰٫۵۳

۷٫۲۲

با توجه به جدول فوق، تاثیر مثبت و معنادار متغیر تبلیغات اینترنتی و مؤلفه­های آن بر افزایش سهم بازار گردشگری تائید می­گردد. این بدان معنا است که پست الکترونیک با مقدار ۰٫۷۱، بیشترین تاثیر را بر افزایش سهم بازار صنعت گردشگری داشته است و پس از آن متغیرهای وب­سایت­ها و بنرهای تبلیغاتی بترتیب با اوزان ۰٫۵۳، ۰٫۴۲ از تاثیر کمتری برخوردار بوده­اند.

در این بخش، با بکارگیری نرم­افزار SPSS، رابطه بین عوامل تاثیرگذار بر تبلیغات اینترنتی، بدست خواهند آمد:

جدول ۳: ضرایب همبستگی اسپیرمن میان اجزای تبلیغات اینترنتی

وب­سایت­ها

مجلات اینترنتی

پست الکترونیک

موتورهای جستجو

بنرهای تبلیغانی

۱

بنرهای تبلیغانی

۱

۰٫۲۵۱

موتورهای جستجو

۱

۰٫۳۹۶

۰٫۴۶۵

پست الکترونیک

۱

۰٫۳۸۵

۰٫۱۷۲

۰٫۳۲۷

مجلات اینترنتی

۱

۰٫۳۰۹

۰٫۱۱۷

۰٫۲۶۹

۰٫۸۱۱

وب­سایت­ها

ضرایب همبستگی میان بنرهای تبلیغاتی و موتورهای جستجو (۰٫۲۵۱)، بنرهای تبلیغاتی و پست الکترونیک(۰٫۴۶۵)، بنرهای تبلیغاتی و مجلات اینترنتی (۰٫۳۲۷)، بنرهای تبلیغاتی و وب سایت­ها (۰٫۸۱۱)، موتورهای جستجو و پست الکترونیک (۰٫۳۹۶)، موتورهای جستجو و مجلات اینترنتی(۰٫۱۷۲)، موتورهای جستجو و وب سایت­ها (۰٫۲۶۹)،

پست الکترونیک و مجلات اینترنتی (۰٫۳۸۵)، پست الکترونیک و وب سایت­ها (۰٫۱۱۷) و مجلات اینترنتی و وب سایت­ها (۰٫۳۰۹) بدست آمده است. نتایج بدست آمده بیانگر رابطه مثبت و معنادار میان کلیه اجزای تبلیغات اینترنتی با یکدیگر می­باشد که در این میان سهم رابطه بنرهای تبلیغاتی با وب سایت­ها، بیش از سایر روابط است.

جمع­ بندی و نتیجه­ گیری

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بکارگیری تبلیغات اینترنتی بر افزایش سهم بازار صنعت گردشگری کشور انجام شد. کلیه فرضیات تحقیق که شامل بکارگیری تبلیغات اینترنتی و مؤلفه­هایش بر افزایش سهم بازار بود، از طریق نرم افزار LISREL مورد تائید قرار گرفتند و پس از آن رابطه میان اجزای تبلیغات اینترنتی نیز بر یکدیگر بررسی شدند که رابطه بنرهای تبلیغاتی با وب سایت­ها از قوت بیشتری برخوردار بودند.

با توجه به نتایج بدست آمده می­توان پیشنهاداتی را برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بدین صورت برشمرد:

۱- آموزش کارشناسان آژانس­ها به تهیه تبلیغات اینترنتی آگاهی دهنده جاذبه­های فرهنگی و تاریخی

۲- ملزم ساختن کلیه آژانس­ها و دفاتر خدمات مسافرتی به ایجاد سایتهای فعال با اطلاعاتی بروز

۳- نظارت دائم و دقیق بر فعالیت­های اینترنتی دفاتر خدمات مسافرتی

۴- ملزم کردن آژانس­ها به قرار دادن اطلاعات مورد نیاز گردشگران قبل از سفر به ایران

۵- استفاده آزانس­ها از فنون بازاریابی الکترونیک و تبلیغات اینترنتی بصورت عملی و مؤثر در کلیه امور مرتبط با گردشگری

۶- استفاده آژانس­ها و دفاتر خدمات مسافرتی از نیروهای متخصص در زمینه اینترنت و تبلیغات

۷- برگزاری دوره­های آموزش تخصصی برای مدیران آژانس­ها و هتل­ها در زمینه گردشگری الکترونیک و تبلیغات اینترنتی

۸- حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از پژوهش­هایی در زمینه تبلیغات اینترنتی

۹- ایجاد تسهیلات و زیرساخت­های مناسب برای استفاده از ابزار الکترونیکی در گردشگری

منابع

۱٫ بوهالیس، دیمیتریوس، ۱۳۸۵، گردشگری الکترونیک، ترجمه دانشجویان علامه طباطبایی تهران، پندار پارس

۲٫ حافظ نیا، محمد، ۱۳۷۷، “مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی”، تهران، انتشارات سمت.

۳٫ خاکی، غلامرضا، ۱۳۷۸، روش تحقیق در مدیریت، تهران، مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

۴٫ دهدشتی، زهره، ۱۳۸۳، “نقش تبلیغات در جذب جهانگردان از حوزه خلیج فارس”، فصلنامه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی

۵٫ علیخانزاده، امیر و خانی، نصراله، ۱۳۸۵، تجارت الکترونیک، تهران، انتشارات علوم رایانه

۶٫ فرزانه، پرویز، ۱۳۷۸، نگاهی به حساب اقماری گردشگری در هزاره سوم، تهران، مجله زمان، شماره ۱۲

۷٫ کولین، سیمون، بازاریابی الکترونیکی، ۱۳۸۳، ترجمه شیرین گرانمایه و همکاران، تهران انتشارات آتنا، موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران

۸٫ گلستانی، سعید، ۱۳۸۶، مقالات بازاریابی الکترونیکی، قابل دسترس در وبلاگ شخصی به آدرس

۹٫ لومسدن، لس، ۱۳۸۳، بازاریابی گردشگری، ترجمه محمد ابراهیم گوهریان، تهران، دفتر پژوهش­های فرهنگی

۱۰٫ Arun, P. Sinha, 2004, “E-marketing of tourism in a emergent: economy-perceptions of product, benefits and barriers”, paper presented at business and administrative science (ABAS), International Conference, June: 12 – ۱۴

۱۱٫ Buhalis, Dimitrius, 2004, “E-Tourism: Information Technology for Strategic Tourist Management”, UK, London: Prentice Hall

۱۲٫ Chaffy, Dave et al, 2004, “E-business and W-commerce management: Strategy, Implementation and Practice”, UK, prentice Hall

۱۳٫ Cheen, Stephen, 2002, “Strategic management of E-business”, New York, John Wiley & sons.

۱۴٫ Imber, Jane and Betsy-ann Toffler, 2000, “Dictionary of Marketing terms”, ۳rd ed.

۱۵٫ Kotler, Philip, Boven, j. & Makens, j., 2005, “Marketing for hospitality and tourism”, New York, Prentice-Hall.

۱۶٫ Zhenhua, Li, 2005, “Internet Tourism Marketing: a new approach for hotel and hospitality industry”, university of strut Clyde, UK

منبع: بانیک